Text Size
Please update your Flash Player to view content.

NLP Tidak Gagal

PDFPrintE-mail

Kebanyakan NLP Tidak Gagal.....

.

Oleh : Mohd Mustaqiim Asmuji, NLP Practitioner NFNLP-USA

(Konsultan Utama Smart Excel Consultant)

s -e

(Artikel ini adalah daru sudut pandangan dan peta minda penulis - editor laman web akademinlp)


NLP telah lama dipraktikkan di dunia barat dan dunia Islam .Pada zaman Rasulullah, Rasulullah sendiri banyak menggunakan teknik NLP dalam berhubung dengan orang disekeliling. Cuma pada ketika itu, teknik-teknik perhubungan ampuh yang Rasulullah s.a.w gunakan tidak lah dipanggil secara saintifiknya sebagai NLP.Wallahu'alam



" Man, ko belajar NLP untuk apa ye ? Aku pun tak faham lah dengan apa yang ko cakap pasal NLP . Cuma aku nak tanya pada ko, ilmu NLP ini banyak menunjukkan CARA MANUSIA UNTUK KEGAGAGALAN atau KEJAYAAN ? Jika ianya GAGAL, GAGAL yang BAGAIMANA ? Jika ianya BERJAYA, BERJAYA yang BAGAIMANA ye ?" Tanya Din kepada Man. Man adalah salah seorang NLP Practitioner yang seringkali mendengar persoalan "CEPUK EMAS" seperti diatas berkaitan NLP berkesan atau tak ? Boleh guna ke NLP ni ? Gagal atau berjaya ke bila orang gunakan teknologi pantas NLP ini ?......

Man pun memulakan sesi sembang-sembangnya secara santai dengan rakannya itu berkaitan NLP.

Man : Din, aku banyak kali cerita pada ko berkaitan NLP kan? Agak-agaknya ko faham tak apa yang aku cerita berkaitan NLP ?

Din : Entahlah ye. Aku kurang faham apa yang ko cakap pasal NLP. Cuma ada gak aku terfikir nak tanyak pada ko, ilmu NLP ni boleh BANTU ORANG MACAM AKU UNTUK BERJAYA ataupun GAGAL ?

Man : Ok. Aku faham apa yang ko fikirkan berkaitan ilmu NLP ni .

Din : Macamane ko tahu yang aku sedang fikirkan tentang ilmu NLP ni ?

Man : NLPer macam kite ni memang dilatih untuk mengetahui bagaimana cara seseorang itu memikirkan sesuatu perkara yang terpendam dimindanya .

Din : Wah, ini sungguh hebat. Aku tak pernah jumpe lagi ilmu anugerah Tuhan Maha Hebat macam ni ! Boleh baca pemikiran orang !

Man : Maha Suci Allah, yang mengurniakan ilmu ini. Semuanya dari DIA kan . Ianya bukan membaca fikiran orang akan tetapi ianya memberitahu kita bagaimana cara yang terbaik dan berkesan untuk menjalinkan hubungan sesama manusia. Ianya dapat dikatakan sebagai ilmu psikologi ampuh abad kini.

Din : Maksudnya, NLP ini adalah suatu ilmu bagaimana manusia menggunakan kehebatan MINDA & FIKIRANNYA untuk mencapai APA YANG SEBENARNYA DIA MAHUKAN dalam KEHIDUPANNYA di dunia ini ? Betul ke Man ?

Man : Benar apa yang kau maksudkan itu . NLP ianya satu seni bagaimana manusia seperti kita ini menggunakan sumber kehebatan MINDA, TUBUH dan EMOSI bagi MENCAPAI APA YANG KITA INGINKAN SECARA TERARAH DAN SPESIFIK. Bukankah ianya satu ilmu yang hebat anugerah dari Tuhan kepada kite ?

Din : Betul tu, aku setuju. Kehebatan MINDA, TUBUH dan EMOSI itu semuanya dari Tuhan. Kita patut bersyukur. Sekarang baru aku faham, NLP adalah satu ilmu bagaimana manusia seperti kita ini menggunakan sumber kehebatan MINDA, TUBUH dan EMOSI bagi MENCAPAI APA YANG KITA INGINKAN SECARA TERARAH DAN SPESIFIK. Cuma..... aku masih keliru adakah NLP ini dapat membantu manusia meraih KEJAYAAN ataupun TERARAH KEPADA KEGAGALAN ?

Man : Ok...Din, cuba ko beritahu kat aku jika ko dapat sebuah rumah banglo idaman ko yang berwarna biru dan dikelilingi dengan taman bunga yang indah, What Do You Feel ?

Din : I fell HAPPY. Sebab....APA YANG AKU INGINKAN TELAH TERCAPAI dan DAH DAPAT APA YANG AKU IMPIKAN SELAMA 10 TAHUN sejak aku bekerja di syarikat AMC Sdn Bhd.

Man : Haaa ! Rumah banglo idaman ko yang berwarna biru dan dikelilingi oleh taman bunga yang indah yang mana ko impikan selama 10 tahun itu telah menjadi milik ko. Itulah dia NLP yang ko guna secara tak langsung untuk mendapatkan rumah banglo idaman ko tu !

Din : Ye ke ! Boleh terangkan kat aku macamane aku dah gunakan NLP secara tak langsung bagi mendapatkan rumah banglo aku tu ?

Man : Ok, sekarang cuba ko lihat, dengar dan amati baik-baik ape yang aku catatkan dalam kertas dihadapan ko ni ye. Ok, " APA YANG AKU INGINKAN ...." . Ini adalah salah satu pattern soalan yang terdapat dalam NLP iaitu " What Do You Really Want ?" dan ko din, ko dah gunakan soalan ini secara tak sedar di otak ko sewaktu ingin memiliki rumah banglo itu. Betulkan ?

Din : Betul..... lepas tu apa lagi ?

Man : Ok, bila ko dah gunakan soalan tu, lepas tu apa lagi cara ko buat ?

Din : Aku gunakan soalan "Bagaimana Cara Untuk Aku Dapatkannya ?"

Man : Betul, soalan yang ko gunakan itu adalah salah satu pattern soalan NLP. Lepas tu mesti ko list downkan cara-cara ko nak dapatkan rumah banglo tu dan JANGKA MASA untuk ko dapatkan rumah tu kan ?

Din : Ye, aku listkan cara-cara untuk aku dapatkan rumah banglo idaman aku tu dan aku TETAPKAN JANGKA MASA untuk aku dapatkan rumah tu.

Man : Haaaa ! Sekali lagi ko dah gunakan pattern NLP iaitu PENETAPAN MATLAMAT . Dalam NLP disebut sebagai Well Formed Outcome dan dikukuhkan lagi dengan GARIS MASA. Yang tu lain kali aku terangkan kat ko secara detail ye. Yang penting, ko dah dapat apa yang ko nak dengan menggunakan NLP secara tanpa sedar.

Din : Maknanya... AKU telah BERJAYA mendapatkan APA YANG AKU INGINkan SECARA SPESIFIK dan HASILNYA ADALAH AMAT MEMBANGGAKAN DIRIKU. INILAH BUKTI KEJAYAAN YANG AKU RAIH DENGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN NLP SECARA TAK SEDAR.

Man : Ya ! Ko telah menggunakan NLP tanpa sedar dengan MERAIH KEJAYAAN PERIBADI & PENINGKATAN KEHIDUPAN ko secara TERANCANG.

Din : Maka.....NLP dan segala teknik-tekniknya jika diamalkan dengan penuh HEBAT dan BERKESAN, akan menghasilkan KEJAYAAN. Dengan kata mudah, NLP tidak GAGAL, Yang GAGAL adalah DIRI KITE KERANA APE ? KERANA TAK GUNAKAN ILMU ALLAH INI DENGAN SEBAIK MUNGKIN.

Man : Betul apa yang ko cakap. Nampaknya ko dah mula faham apa itu NLP. Kebanyakan orang yang GAGAL adalah ORANG YANG BELAJAR NLP dan TAK GUNAKANNYA SECARA BERDISIPLIN , NAK CARI APA KELEMAHAN ORANG YANG AMALKAN NLP, TABUR NASI PADA PERIUK ORANG LAIN dan macam-macam lagi.

Din : Ok, Man. Tq atas idea sembang dan borak-borak kita pasal NLP ini. Yang penting, sekarang ni aku dah tahu yang sebenarnya aku dah gunakan NLP dah lama dah. Mana HASIL/ OUTCOME (sepertimana ko pernah cakap kat aku selalu) yang BAIK, CEMERLANG dan BERJAYA itulah dia NLP. Yang GAGAL pula adalah bukan NLP, akan tetapi DIRI ANDA sendiri.